Verslag dinsdag, woensdag en donderdag - Reisverslag uit Sāng, Pakistan van Will en Gerard Bruijn - WaarBenJij.nu Verslag dinsdag, woensdag en donderdag - Reisverslag uit Sāng, Pakistan van Will en Gerard Bruijn - WaarBenJij.nu

Verslag dinsdag, woensdag en donderdag

Door: Will

Blijf op de hoogte en volg Will en Gerard

16 November 2023 | Pakistan, Sāng

Donderdag 16 november 21.50

Magmai Resort Sanklaburi

Tja, nu moet ik dus even wat inhalen.

Terug naar dinsdag waar we om 8.00 uur begonnen met een introductie door Rod Beattie, Terry en Andrew. Daarna werden we in 3 groepen gesplitst en kregen we een map met informatie over de individuele vragen. Grappig is dat ik geen bloedverwanten aan de spoorlijn heb gehad maar wel informatie kreeg over 5 “familieleden Pinsel, Fleur en Pereira” met dank aan Eric Sinninghe dieinformatie heeft opgezocht en TBRC de er een map van heeft gemaakt.

‘S middags in de bus vooreen rit naar het Wang Pho viaduct. Ik heb de wandeling over het viaduct niet gedaan omdat ik stuk al eerder heb gelopen en met mijn pijnlijke enkel leek het me verstandig om met Ronald en Helma een “krukken-team” te vormen.

Eric Sinninghe kwam me ‘s avonds ophalen met een songthaew, een pick-up truck met aan weerszijden in de bak een bank en een dak erboven. Ik zat voorin bij de chauffeur Mr. Wut, want achterin waaide het te hard volgens Eric.

We aten in het Good Times restaurant aan de rivier met Rod, Andrew en Poom. Heel gezellig en onderhoudend en erg lekker gegeten. Poom heeft me teruggebracht naar het resort.

Op woensdag vertrok de bus om 8.30 naar het TBRC om het museum te bekijken en daarna koffie met gebak omdat er een jarige in de groep was.

Vervolgens weer in de bus om naar het Chungkai Cemetery te gaan aan de overkant van de rivier. De weg naar de brug was gemoderniseerd sinds de laatste keer en er is ook veel bijgebouwd in de stad zoals een groot privé ziekenhuis. De Chunkai cutting en de plaats waar een kamp was. Lange stukken lopen ook weer vermeden, ons “krukken-team” had het ook gezellig met aansluiting van Martje en de dochters van Ronald en Helma.

Gegeten in het restaurant van het resort, er zijn geen andere restaurantjes (of avondmarkt) in de buurt.Daarna tas gepakt voor de trip naar het noorden. De koffers blijven achter want de bus trekt al dat gewicht niet op de steile hellingen in de weg.

Vanmorgen dus vertrokken naar het noorden met stops onderweg op plaatsen waar vroeger kampen waren; Lat Ya, Tha Sao, Kinsaiyok en Rin Tin. Ook hier weer lange wandelingen vermeden maarbij Kinsaiyok zijn we naar de watervallen gelopen en hebben Helma en haar dochters veel foto’s gemaakt, het is er prachtig maar het roept ook een dubbel gevoel opomdat80 jaar geleden ook een gruwelijke plek was.

Lunch was ook op een prachtige plek aan de Kwai Noi rivier, daarna nog een paar stops op interessante plaatsen zoals Hindat Camp.

Vanavond hadden we een gezamenlijk diner met de groep hier in het resort. Poom heeft ervoor gezorgd dat ik een kamer op de begane grond heb, net zoals Helma en Ronald.

Ook deze reis is er weer een bijzondere sfeer in de groep een ook leuk dat er een groep jongeren bij is.

Nu is het bedtijd want morgen is het weer vroeg dag…..wennen voor de oudjes maar ook voor de jonkies begreep ik!

• 16 November 2023 - 18:48

Betty :

Mooi om je reis op afstand weer te volgen Will ! Groeten Betty

• 17 November 2023 - 07:26

Maureen:

Klinkt goed, Will! Veel op te halen voor je en te kijken wat er veranderd is. Doe je de groeten aan Poom als ze nog weet wie ik ben. En ook aan de mannen natuurlijk.

• 17 November 2023 - 07:47

Will:

Hallo Maureen, natuurlijk kennen ze je nog! Rod Beattie heeft nog veel ontdekt voordat hij naar Australië vertrok om bij zijn familie te zijn tijdens de corona tijd. Hier bij de 3 pagoden heeft hij de tunnels en verdedigingswerken gevonden die de Japanners in 1945 hebben gebouwd omdat ze een invasie van de Britten verwachtten vanuit Burma. Maar goed dat dat nooit gebeurd is want dat zou een tragedie zijn geworden.